Het vertrouwen op Allah

Geschreven door Shaych Saalih al-Fawzaan

Alle lof is aan Allah de Heer der Werelden en moge Allah`s zegeningen en vrede op Mohammed (صلى الله علبه و سلم) , zijn familie en al zijn metgezellen zijn, en op degenen die met zijn leiding leiden, zijn weg volgen en vasthouden aan zijn soennah tot de laatste Dag.

En wat volgt: Het vertrouwen (op Allah) is een van de grootste aanbiddingen. Allah (تعالى) zegt:

En vertrouw op Allah (alleen), als jullie gelovigen zijn. [al-Maa`idah (5): 23]

Hier stelt Allah als voorwaarde van het geloof: het vertrouwen op Allah.

En Allah (تعالى) zegt tegen zijn profeet (صلى الله علبه و سلم):

En als je dan een besluit hebt genomen, vertrouw dan op Allah. [ale-`Imraan (3): 159]

In dit vers heeft Hij (Allah) zijn profeet (صلى الله علبه و سلم) opgedragen om op Allah te vertrouwen.

En Allah تعالى zegt:

O profeet (Mohammed)! Allah is voldoende voor jou en voor de gelovigen die jou volgen. [al-Anfaal (8): 64]

En Allah تعالى zegt:

En degene die Allah vreest, Hij zal voor hem een uitweg maken (bij iedere moeilijkheid). En Hij zal hem voorzieningen geven, vanwaar hij dat niet had verwacht. En degene die op Allah vertrouwt, Hij (Allah) zal voldoende voor hem zijn. Voorwaar Allah zal zijn doelen volbrengen, voorzeker Allah heeft voor alles een maatstaaf vastgesteld. [at-Talaaq (65): 2-3]

Allah heeft in de dit vers het vertrouwen op Allah verbonden met at-taqwa (godsvrees).

En Allah تعالى zegt:

En degene die Allah vreest, Hij zal zijn zaak makkelijk voor hem maken. Dat is het gebod van Allah die Hij naar jou heeft neer gezonden. En degene die Allah vreest, Hij zal zijn zonden wissen, en zijn beloning vergroten. [at-Talaaq (65): 4-5]

En zo ook heeft Hij (Allah) het vertrouwen verbonden aan de aanbidding in Zijn uitspraak:

Dus aanbid Hem en vertrouw op Hem. [Hoed (11): 123]

En Allah heeft het vertrouwen opgedragen, en heeft degene die vertrouwen geprezen. En Hij (Allah) heeft ons in vele verzen duidelijk gemaakt dat hij houdt van degenen die vertrouwen op Allah, wat duidt op het belang ervan.

En het vertrouwen op Allah valt onder de handelingen van het hart, het is een aanbidding van het hart. Dus het vertrouwen op Allah gebeurt niet met de ledematen, echter gebeurt het met het hart. Zoals het vrezen, het verlangen, angst etc. Dit alles valt onder de handelingen van het hart.

En sommige geleerden hebben gezegd:

Het vertrouwen (op Allah) is van de religie en heeft de positie zoals het hoofd op een lichaam heeft.

Degene die geen vertrouwen (op Allah) heeft, is als degene die geen religie heeft. Zoals het lichaam dat geen hoofd heeft. En het is bekend dat wanneer het lichaam haar hoofd verliest, het niet kan leven. Zo ook de religie, als die het vertrouwen (op Allah) mist, dan zal de religie niet correct zijn.

Dus het vertrouwen op Allah heeft een grote status vanonder de statussen van aanbidding, waarmee Allah de gelovigen onderscheid van anderen. En degene die van oorsprong niet op Allah vertrouwt, die is ongelovig. En degene die op Allah en anderen vertrouwt, die is een moeshriek[1].

Degene die op Allah alleen vertrouwt, hij is degene die gelooft in de eenheid van Allah, en hij is een gelovige waar Allah van houdt en tevreden is met zijn daden en uitspraken. Dit omdat ze op de juiste manier zijn gefundeerd.

Dus wat betekent het vertrouwen (op Allah), waarvan we weten dat het een belangrijk onderwerp is en die een grote positie beaamt in de Islaam?

Het vertrouwen op Allah betekent: Je zaken over laten aan Allah en op Allah alleen steunen, en dit in alle zaken. En de bedoeling van het over laten van je zaken aan Allah, is dat men niet omkijkt naar anderen (behalve Allah).

Dus het vertrouwen op Allah is in de zaken van geloofsleer, in die zin, dat de dienaar met zijn hart niet omkijkt naar een ander dan Allah. Hij steunt ten alle tijden op Allah, door met al zijn zaken te wenden naar Hem.

En de moeshrikien[2] zijn niet in shirk[3] en ongeloof vervallen, behalve nadat ze op anderen dan Allah vertrouwden, hun zaken overlieten aan anderen dan Allah. En geloofden dat een ander dan Allah hun zaken regelde, hen uit hun bezorgdheden haalde en het slechte bij hen weg haalde. Zij begonnen te steunen op afgoden, idolen, bomen, stenen, graven, graftombes en de doden. Zij steunden op dingen die geschapen waren in zaken, die alleen Allah teweeg kan brengen. Dus begonnen zij hen te vragen, voor hen te slachten en verschillende handelingen van aanbidding aan hen te besteden. Zij deden dit omdat zij op hen steunden buiten Allah om. En zij dachten dat zij hen van nut waren of dat zij hen konden schaden of dat zij hun zaken konden regelen.

Daarom pleegden zij ongeloof met Allah toen zij op hen begonnen te steunen en vertrouwden op anderen dan Allah en hun geloofsleren en aanbiddingen begonnen uit te besteden bij anderen dan Hem.

Dus het fundament van shirk is: het vertrouwen op een andere dan Allah en het steunen op een ander dan Allah. En daarom zegt Allah تعالى :

En vertrouw op Allah (alleen), als jullie gelovigen zijn. [al-Maa`idah (5): 23]

En de geleerden hebben over dit vers gezegd: vertrouw op Allah alleen zonder anderen. Dus het vertrouwen is beperkt tot Allah alleen zonder anderen.

En vertrouw op Allah

Met andere woorden: (vertrouw niet) op anderen dan Allah.

(En vertrouw op Allah), indien jullie gelovigen zijn.

Allah maakt in de deze vers duidelijk dat een teken van al-iemaan[4] en tauwhied[5] het vertrouwen op Allah is.

Echter degene die claimt dat hij een gelovige is, maar op een ander dan Allah vertrouwt zoals stenen, bomen, idolen, graven, doden etc. Die is een leugenaar en geen gelovige, omdat hij in zijn aangelegenheden op anderen vertouwt dan Allah.

En ook vertrouwt men op Allah in de wereldse zaken in het verkrijgen van voorzieningen. En men vertrouwt op Allah om bescherming te zoeken tegen het kwade.

Het vertrouwen op Allah is dus in de zaken van religie en in de wereldse zaken.

Bron: Haqieqat at-tawakoel `ala Allah door Shaych Saalih al-Fawzaan. Blz. 7-13. Druk: Dar al-Iemam Ahmed.

-------------------------------------
[1] Voetnoot vertaler: Moeshriek: Iemand die vele goden aanbidt.
[2] Voetnoot vertaler: Meervoud van moeshriek: Iemand die vele goden aanbidt.
[3] Voetnoot vertaler: Afgoderij.
[4] Voetnoot vertaler: Hier wordt het geloof mee bedoeld.
[5] Voetnoot vertaler: Islamitische Monotheïsme. De verklaring dat Allah de enige ware god is en dat niets of niemand het recht heeft om aanbeden te worden behalve Hij.

2 reacties:

cuiyan zei


Hallo mijn naam is CUIYAN uit de VS, ik wil de wereld vertellen over de geweldige en machtige spell caster genaamd Doctor NATHA, mijn man bedroog me en was niet langer toegewijd aan mij en onze kinderen toen ik hem vroeg wat het probleem was dat hij me vertelde viel uit liefde voor mij en wilde een scheiding, ik was zo hart gebroken ik huilde de hele dag en nacht, maar hij verliet het huis, ik was op zoek naar iets online toen ik een artikel zag hoe de grote en krachtige dokter NATHA zoveel in vergelijkbare situaties heeft geholpen zoals het mijne, hij e-mailadres was er dus ik stuurde hem een ​​e-mail om hem over mijn probleem te vertellen, hij vertelde me dat hij binnen een paar uur bij me terug zou komen, ik deed alles wat hij me vroeg de volgende dag te doen tot mijn grootste verrassing, mijn man kwam terug thuis en huilde en smeekte me om hem te vergeven en te accepteren, ben zo blij omdat mijn familie nu vol liefde is. Je kunt ook contact met hem opnemen ... Emil: drnathaliesand@gmail.com

    HEEFT OOK DE KUUR VOOR DE VOLGENDE VIRUS.
1) Als je je ex terug wilt.
(2) als je altijd slechte dromen hebt.
(3) U wilt op uw kantoor worden gepromoot.
(4) Je wilt dat vrouwen / mannen achter je aan rennen.
(5) Als u een kind / ZWANGERSCHAPSSPELL wilt.
(6) Je wilt rijk zijn.
(7) Je wilt je man / vrouw binden
voor altijd de jouwe.
(8) Als u financiële hulp nodig hebt.
(9) Hoe u bent opgelicht en u uw verloren geld wilt terugvorderen.
(10) Stop met scheiden
(11) ZEKER HIERVOOR ALLE SICKNESS / ZIEKTEN
(12) Loting winnen
(13) Genezen van hiv / aids
(14) LOTTERY / LOTTO SPELL WINNEN

Isabella zei

mijn man heeft geruchten over mij gehoord en deze problemen zorgden ervoor dat hij een scheiding aanvroeg en alles liep op rolletjes en deze zaak en de gedachte om mijn familie nu te verliezen heeft mijn hart ongelukkig gemaakt, dus ik bad om een ​​oplossing en een manier om dit te kunnen doen breng mijn man en kinderen terug en bewijs hem dat al deze dingen die hij over mij en de andere dame die in mijn kantoor werkte allemaal leugens zijn, want diep in mijn hart wist ik dat ik mijn man nooit zou bedriegen en nooit zal bedriegen. om dit hele verhaal kort te maken, mijn echtgenoot, zus uit de VS, hoorde alle problemen in de grond en vroeg me onmiddellijk om contact op te nemen met DR Fady, ze gaf me zijn contactgegevens en ik deed wat ze zei en DR Fady vertelde me dat alles goed zal komen in twee dagen over twee dagen zal mijn man voorgoed weer thuis komen en dit was precies wat er gebeurde en om deze reden zeg ik dat deze man echt is en ook iedereen kan helpen met een van de onderstaande problemen

VERLOREN MINNAAR TERUGBRENGEN.
HERSTEL VAN GEBROKEN HUWELIJKEN / RELATIES.
GENEZING VAN ZIEKTEN.
GEBED OVERWINNEN GEESTELIJKE AANVALLEN OF SLECHTE DROMEN.
GENEZING VOOR HSV 1 EN HSV 2.
TOTAAL VOOR INFECTIE SOA ETC.
EEN WEEKBEHANDELING EN GENEZING VOOR HIV IS GEGARANDEERD.
GEBED VOOR GELUKKIGE NUMMERS VOOR HET WINNEN VAN LOTTERIJEN.
ENZOVOORT......................
U kunt contact met hem opnemen @:www.Drfady720@gmail.com of u kunt hem WhatsAppen met dit nummer +2349039422406. 100% garantie.

Een reactie posten

Live duroos